• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Okej, haft kontakt med skuldrådgivaren på kommunen och han nämnde att tiden kan avgöra. Men att man kan testa skicka in o hoppas på det bästa. Angående beloppet som sätts vid skuldsanering blir det ju fel att det ska baseras på att jag slitit på månader i sträck och jobbat mycket övertid. Det kommer ju inte hålla i längden, några tips på vad jag kan säga där?
Är till mitt barns mor jag har en privat skuld som jag betalar på månadsvis.
Du har ett litet problem där... ifall du har skuldsanering så får/ska du inte betala till privata skulder, dom ska ingå i skuldsaneringen.
Så ifall du väljer att ta av pengarna du får behålla så är det helt upp till dig och inget som KF kommer ta hänsyn till.

Efter att skuldsaneringen är färdig så kan du såklart välja att fortsätta betala privata skulder, för efter skuldsaneringen så är det helt upp till dig vad du gör med dina pengar.

Däremot så kan du eventuellt betala mer i underhåll till ditt barns mor, det ni kan göra i så fall är att göra en uträkning på försäkringskassans hemsida, och visar den på att du ska betala mer i underhåll än vad du gör idag så kommer KF acceptera det.

Du kan även få igenom att betala mer underhåll ifall det finns speciella skäl, t.ex. att barnet på något sätt kostar mer än vad försäkringskassan och konsumentverkets schabloner ligger på.

Men betala ett privat lån genom att jobba övertid får du inte göra, har du inledande eller fastställd skuldsanering så ska alla dina borgenärer ha lika mycket pengar (procentuellt sett baserat på skuldens storlek och din betalningsförmåga)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Hej, Har levt med löneutmätning snart ett år och har jobbat mycket övertid för att kunna täcka en del privata skulder och då jag haft lån hos den bank jag får min lön utbetald.
Har skickat in min ansökan om skuldsanering i Januari och blev idag uppringd av min handläggare som ville ha kompletteringsuppgifter.
Min inkomst har varit högre än vad jag angivit i ansökan där jag skrivit in min ordinarie månadslön.
Sa det till min handläggare men dom vill slå ett snitt på dem 3 senaste månaderna och då är det ca 10k mer än Vad min ordinarie månadslön är.
Vad kan jag säga till dem förutom att jag betalat privata skulder? Försökt spara till mitt barn och försöka ha en liten buffert.
Sen så nämnde hon att det var ganska nära inpå tiden jag ansökte om skuldsanering.
Om jag får avslag nu, när är det rimligt att skicka in en ny ansökan då handläggningstiden är så pass lång?
De där låter underligt, säker att du inte missförstod eller att du inte formulerade dig rätt till handläggaren?
Dom går ju såklart på din fasta månadslön, du får skicka in intyg från din arbetsgivare isf vad du lön är på inte svårare än så.
Man kan ju faktiskt byta jobb strax innan eller få löneökning osv.

tror ni har missförstått varandra.
 

Nyfiken751

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
29 Juli 2021
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Du bör begära omprövning av skuldsanering
Man ska ju ompröva om man får tillbaka en del! Hur funkar det om man är skyldig pengar? Omprövning på -500 åt andra hållet. Vet att den inte är långvarig men det är inte återbäringen heller så vad är skillnaden och får man anstånd eller så, ska betala tillbaka 8000kr så vilka alternativ har jag
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Man ska ju ompröva om man får tillbaka en del! Hur funkar det om man är skyldig pengar? Omprövning på -500 åt andra hållet. Vet att den inte är långvarig men det är inte återbäringen heller så vad är skillnaden och får man anstånd eller så, ska betala tillbaka 8000kr så vilka alternativ har jag

Grundprincipen är att skulder som uppstår under skuldsaneringstiden ska man helt enkelt klara av att betala. Betalfri månad i juni, de pengarna blir till din kvarskatt
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Grundprincipen är att skulder som uppstår under skuldsaneringstiden ska man helt enkelt klara av att betala. Betalfri månad i juni, de pengarna blir till din kvarskatt
Vilket inte fungerar alls för oss med nollplan, dom där betalningsfria månaderna gör ingen skillnad alls, det tog mig ett halvår att spara ihop till två nya vinterdäck förra året :(
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vilket inte fungerar alls för oss med nollplan, dom där betalningsfria månaderna gör ingen skillnad alls, det tog mig ett halvår att spara ihop till två nya vinterdäck förra året :(

Vad ska staten göra då? Ge dig pengar 2 gånger per år?
Man får välja på att betala eller inte betala då helt enkelt, indrivning under pågående skuldsanering är inte jättesällsynt
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Vad ska staten göra då? Ge dig pengar 2 gånger per år?
Man får välja på att betala eller inte betala då helt enkelt, indrivning under pågående skuldsanering är inte jättesällsynt
Nej, jag vet inte riktigt varför jag kommenterade något över huvud taget, kanske mest för att det känns lite olustigt när man kan läsa om folk som lyckats spara ihop hundratusentals kronor under sin skuldsanering.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Och förmodligen borde man ha koll på att man ska få restskatt. Det är ju inget man normalt får under skusan.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nej, jag vet inte riktigt varför jag kommenterade något över huvud taget, kanske mest för att det känns lite olustigt när man kan läsa om folk som lyckats spara ihop hundratusentals kronor under sin skuldsanering.

Och jag tror dom som kan göra det, även om jag aldrig hört sådana belopp, men kunnat spara ihop höga 5siffriga belopp i alla fall är betydligt bättre rustade och ekonomiskt rehabiliterade än dom som kommer ur en skuldsanering med 4kr50 öre på kontot. Dom som har nollplaner har ju i grunden ganska risig ekonomi och ekonomin kommer ju i många fall inte få något uppsving efter en skuldsanering heller.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Och jag tror dom som kan göra det, även om jag aldrig hört sådana belopp, men kunnat spara ihop höga 5siffriga belopp i alla fall är betydligt bättre rustade och ekonomiskt rehabiliterade än dom som kommer ur en skuldsanering med 4kr50 öre på kontot. Dom som har nollplaner har ju i grunden ganska risig ekonomi och ekonomin kommer ju i många fall inte få något uppsving efter en skuldsanering heller.
Jag har läst inlägg både här och på facebook där folk som betalar 25-40´000:- per månad har kunnat spara undan allt från dom betalningsfria månaderna, så det blir i så fall 250´000-400´000:-
I mitt fall rasade inte ekonomin förrän skilsmässa och sjukdom satte käppar i hjulet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp